Vinterbada

Har du testat att bada på vintern? Det låter ju som något som bara görs av galningar tycker jag. Jag är dessutom ganska fryssen av mig. Men nu har jag ändå bestämt mig för att bada varje månad under ett år. Eller jag bestämde mig för det i höstas, när badsäsongen för mig egentligen var över. Så nu har jag snart badat varje månad under ett år. Jag ska bara bada en gång i april och så är det klart. 
Jag skulle inte säga att vinterbad är någon direkt njutning för mig. Men jag får ändå en adrenalinkick efteråt. Om det beror på kylan eller glädjen över att ha vågat göra det (och att det är klart), vet jag inte. Troligen en kombination av bägge. Sen hjälper det ju när man får hoppa in i bastun en stund efteråt, eller hoppa ner i badtunnan.
Hälsoeffekterna med vinterbad är många. En av de stora effekterna är den på våra mitokondrier. Dom vill gärna stressas lite, för att kunna fungera på topp. Kallbad är ett bra exempel på en sådan stressor.
Mitokondrierna är cellerna i kroppens kraftverk, kan man säga. Dom skapar energi utifrån det vi äter. Utan mitokondrier så kan man inte leva. Man behöver få i sig bra näringsämnen för att dom ska fungera. Vi behöver inte bara fett, kolhydrater och protein för att få energi. Kroppen måste först bryta ner det till mindre substanser, innan det kan fraktas in i mitokondrierna. Väl där inne sker energiproduktionen i en slags cyklus, där varje steg kräves vissa hjälpämnen, som tex B-vitaminer och magnesium. 
Har du testat vinterbadning?

Jag måste erkänna att en av mina svagheter är att jag inte alltid är disciplinerad om det inte är något jag måste. Som arbetande mamma, så är det så mycket annat som kommer innan bloggande. Ändå är att skriva en av mina stora passioner. 
Den senaste tiden har jag känt mig lite stressad av corona-situationen och att det rätt var det är ringer från förskolan, när man är mitt uppe i allt jobb. Är barnen det minsta snoriga, så är det bara att boka av hela dagen och kasta sig iväg med bilen och hämta hem gullungarna. Det här påverkar även mig, så jag har varit extra noga med min yoga, sömn och stresshantering. Det effektivaste sättet för mig att koppla ner är att köra braintap. Jag har också beställt hem ett labbtest för att kolla hur sköldkörtel, stress- och könshormoner klarat sig genom den mörka delen av året. Ska bli spännande att se.
Nu vill jag höra! Hur stressar du ner och tar hand om dig?

Vilken information samlar vi in?

Information som du ger till oss.

Väljer du att prenumerera på nyhetsbrevet lagrar vi din epostadress och det namn som du skrivit in i formuläret.

Information vi samlar in om dig.

Sedan 2020-04-25 använder halsomamman.se en Facebook Pixel och samlar in data i enlighet med de användarinställningar som du som användare har angett i dina inställningar i Facebook. De hanterar endast nödvändiga uppgifter och i enlighet med de dataskyddskrav som gäller. För mer information, se respektive leverantörs dataskyddspolicy.

Vad gör vi med din information?

Samtliga användares besöksstatistik analyseras för att förbättra kvaliteten på webbplatsen

Vilka kan vi komma att dela din information till?

Halsomamman.se delar inte ut informationen till någon tredje part.

 

Leverantörer

Webbsidan hanteras av MissHosting.se

Var behandlar vi dina personuppgifter?

Dina personuppgifter kommer alltid att behandlas inom sverige

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Så länge som du är uppskriven på nyhetsbrevet så sparas dina uppgifter i websidans databas

Dina rättigheter till tillgång, rättelse och radering

  • Rätt att få tillgång till din data. Du kan begära en kopia av de uppgifter du skulle vilja veta och verifiera den information vi har om dig. Kopian är gratis att begära.
  • Rätt till rättelse. Du har rätt att korrigera felaktig eller icke-komplett information om dig själv.
  • Rätt att bli raderad (“rätten att bli bortglömd”). Du välja att bli borttagen genom att meddela oss eller genom att klicka "unsubscibe" i ett email.

Jag har jobbat på webbkursen i flera månader nu och den börjar ta form på riktigt nu. Ser verkligen fram emot att få hjälpa så många trötta mammor som möjligt att återfå sin energi och orka vara den bästa mamman de kan. Känner du någon utmattad mamma som skulle behöva hjälp och kunskap för att återfå sin hälsa och öka sin energi? Välkommen att höra av dig! Det går att ställa sig på väntelistan redan nu. Maila till: info@halsomamman.se